fbpx

Der er mange meninger om, hvor lang tid det egentlig tager at ændre vores vaner. Derfor plejer jeg at bruge et eksempel med at børste tænder.

Hvis du nu fik at vide, at du skulle starte med at børste tænder i modsatte side, end du plejer. Så ville du først skulle blive opmærksom på, hvilken side du egentligt starter med at børste tænder i lige nu. Derefter ville du nok også gerne have en god grund til, hvorfor du egentlig skal til at starte modsat med at børste tænder. For nemhedens skyld i dette eksempel, så lad os bare “lege”, at det at starte i den modsatte side, end du plejer, ville give dig overskud både økonomisk og mentalt. Herefter kommer den svære, lange og hårde del, nemlig udførelsen, fordi nu skal du til, hver eneste gang du børster tænder, at være opmærksom på at starte i den modsatte side, end du plejer – også på de dage, hvor vejret er dårligt, chefen er træls og overskuddet er væk.

Det er lige præcis på de dage, hvor det med at ændre vaner kan være så svært. Fordi lige netop på de dage er det nemmeste i hele verden at gå tilbage til det, som man plejer. Og lige præcis dette er måske en af de vigtigste ting, når man gerne vil ændre vaner, nemlig at det kræver øvelse, øvelse og atter øvelse. Vi vil så gerne lave den perfekte vaneændring fra 31. december til 1. januar, men det er altså sjældent, at verden ændrer sig så markant over en nat. Det handler mere om at tænke det som en læringsperiode. Ligesom du heller ikke vil forvente, at børn ville kunne lære at gå, løbe eller cykle på en dag. Det tager lige lidt længere tid at lære noget nyt – og lære det i sådan en grad, at det bliver til en helt naturlig del af din hverdag.

En anden meget vigtig ting, når vi skal ændre vaner er nemlig, at vi er så forskellige. Så for nogle vil det tage en uge at ændre på at børste tænder, mens det for andre efter flere måneder stadigvæk vil kræve din opmærksomhed. Så det bedste du kan gøre, når du gerne vil ændre vaner, er at starte i det små. Tage så små skridt, at du kan overskue det hver eneste gang – også de dage, hvor overskuddet er væk. Derudover skal de vaneændringer, som du gerne vil gennemføre, helst være tilpasset lige netop dig og din hverdag. Derfor kan det også være svært at hoppe på en andens livsstilsændring, fordi I er forskellige. Og hvad der har hjulpet og givet mening for din nabo/kusine/kollega er måske ikke løsningen for dig. Så mine 4 gode råd til at ændre dine vaner er:

  • Start med små og nemme ændringer, som kan være med at skabe ringe i vandet.
  • Find grundlaget og derigennem motivationen for denne vaneændring.
  • Tilpas vaneændringen til dig, dit liv og din hverdag.
  • Rom blev ikke bygget på en dag og en ændring sker nødvendigvis ikke på en dag, men derimod gennem en periode med øvelse, øvelse og atter øvelse.

God fornøjelse med dine vaneændringer. Jeg hepper på dig.

 

Karina

Gæsteblogger og ejer af klar parat SUND